loading...
گروه خدمات مشاوره تحصیلی خارج از کشور Study Group
Study Group بازدید : 636 چهارشنبه 17 آذر 1395 نظرات (0)

درباره ی تاریخ کشور اوکراین

 

 تاریخ شهر کیف اوکراین

آثار به دست آمده از قرون مفرغ و قرون دوم و سوم، نشان از قدمت و با اهمیت بودن شهر کیف می باشد. طبق برخی از روایات سه برادر و یک خواهر به نامهای «کی»، «شیک»، «خوریف»، و خواهرشان لبید که از اقوام مشهور ایلو بودند از مناطق شمالی و از طریق رودخانه وارد این سرزمین (کیف کنونی ) شدند.و به احترام برادر بزرگتر این سرزمین کیف نام گرفت. بنا به عقاید مختلف کیف در نیمه ی دوم قرن چهارم و یا پنجم بنا نهاده شده است چنانچه مردم شوروی سابق در سال 1982 میلادی به صورت رسمی هزار و پانصدمین سال تاسیس این شهر را جشن گرفتند.
در سال 1838 اولین دانشگاه دانشگاه در شهر کیف تاسیس گردید. در همین سال همچنین اولین ایستگاه قطار در مسیر کیف _مسکو افتتاح گردید که علاوه بر حمل مسافر برای حمل بار نیز مورد استفاده قرار می گرفت. اگر چه برای مدتی شهر خارکف به عنوان مرکز جمهوری اوکراین انتخاب گردید ولی ذر سال 1934 کیف مجدداً به عنوان پایتخت اوکراین برگزیده شد.

 

کشور اوکراین در قرن 8 و 9

تاسیس دولت شهر کی یف در اواسط قرن هشتم میلادی با ورود برادران «یورلیک» که از اهالی اسکاندینا ویا بودند صورت می گرفت.

بر اساس اسناد تاریخی به دست آمده این برادران با هدف خاتمه بخشیدن به مناقشات قومی و نژادی در میان قبایل اسلاو مقیم اوکراین فعلی وارد این سرزمین شدند و تا قرن 12 میلادی حکمفرمائی در اوکراین، بلاروس و بخش هائی از سرزمین روسیه را به عهده داشتند.

کشور اوکراین در قرن 10

در تاریخ 988 میلادی مذهب مسیحیت از سوی پرنس ولادیمیر یکی از نوادگان برادران «یورلیک» پذیرفته شد. تا قبل از این تاریخ اسلاو های مقیم در اوکراین به مانند بسیاری از مردم اروپا بت پرست بودند.

کشور اوکراین در قرن 11

1130 میلادی
در این تاریخ فئودالیزم در اوکراین ظهور یافت. لازم به ذکر است بر اساس اظهارات تاریخ نویسان شوروی تا این تاریخ زمین در اوکراین به صورت اشتراکی در اختیار مردم بود ولی رفته رفته فئودال ظهور نموده و بخشی از مردم نیز به عنوان کارگر تبدیل شدند. همچنین فئودالیزم 300 سال دیرتر از سایر نقاط اروپا در اوکراین به وجود آمد و در حقیقت در زمان ظهور فئودالیزم در اوکراین، کشورهای روسیه، بلاروس و سایر بخشهای اروپا شاهد اوج فئودالیزم بودند.

1178 میلادی:
در این تاریخ برای اولین بار از کلمه ی اوکراین به جای کلمه کی یف در تاریخ هپاتی ها استفاده شده است. لازم به ذکر است «اوکراین» یک کلمه روسی به معنای پایان قلمرو و یا سرحد می‌باشد.

کشور اوکراین در قرن دوازدهم

1241_1237 میلادی
هجوم مغولها به کی یف و ویرانی این دولت شهر در این سالها صورت می گرفت.لازم به ذکر است مغولان پس از اقوام چنگیز وارد اوکراین شدند ولی در قرن 14 اوکراین و در قرن 15 روسیه را به دلیل سرمای زیاد این مناطق ترک نمودند.

کشور اوکراین در قرن سیزدهم

طی این سالها تاسیس امیر نشین گالیچ و والین صورت گرفت. این امر نشین کنترل بخش های زیادی از امیر نشین کی یف روس و اوکراین را در بخش های غربی اوکراین به عهده داشت و قصد اتحاد با کشورهای غرب اوکراین به مانند لهستان و مجارستان را به عهده داشت. هدف این امیر نشین مبارزه با هجوم تاتارها (مغولان) به این مناطق بود. این امر نشین به دلیل اختلافات داخلی از بین رفت.

کشور اوکراین در قرن پانزدهم

1569 میلادی

امضای قرارداد بیرتیستیا میان شماری از ارتدوکس ها و طرفداران کلیسای کاتولیک رومان، براساس این قرار داد ارتدوکس های اوکراین و بلاروس از نظر سیاسی تحت فرمان و لوای کلیسای کاتولیک قرار می گرفتند ولی از نظر انجام آداب و سنن مسیحی به مانند ارتدوکس ها عمل می‌کردند. در برابر امضای این قرارداد عده ای از مسیحیان اوکراین و بلاروس مقاومت نشان دادند و تنها مناطق غرب اوکراین از جمله افرادی هستند که 400 سال پیش براساس این قرارداد کاتولیک شدند.

کشور اوکراین در قرن شانزدهم

اوایل قرن شانزدهم میلادی

تاسیس «سیچ ها» و یا دژهایی که توسط قزاقهای مقیم اوکراین علیه سلطه لهستانی ها در زاپاروژیه به وجود آمده بود. در این دژها قوانینی که توسط فرماندهان این قلاع تهیه و تنظیم گردیده بود حکمفرما بود. فرماندهان این قلعه ها در صدد آزاد نمودن اوکراین از یوغ لهستانی ها بودند چرا که لهستانی ها در صدد کاتولیک نمودن اوکراینی ها بودند. کارل مارکس در یکی از نوشته های خود از سیچ ها به عنوان قزاقهای مسیحی جمهوری خواه یاد نموده است.

1648 میلادی:
آغاز جنگ های آزادیخواهانه علیه ظلم لهستانی ها از سوی مردم اوکراین.

1654 میلادی:
امضای قرار داد «پریسلاو» میان روسیه و اوکراین. این قرارداد با هدف توسعه همکاریها میان تزار روسیه و «گتمان بوگدان خمیلنیتسکی» یکی از فرماندهان لهستانی که ارتدوکس مذهب شده بود و نقش مهمی را در مبارزه با ستم لهستانی ها داشت در خصوص حفاظت از مرزهای روسیه و اوکراین به امضا رسید.

کشور اوکراین در قرن هفدهم و هجدهم

1775_1764 میلادی

آغاز سرکوب های قزاقی موسوم به «سیچ» از سوی کاترین دوم ملکه روسیه و کوچاندن این نیرو ها به ناحیه ی «کوبان» واقع در شمال قفقاز و روسیه فعلی.

1792 میلادی:
آغاز سکونت اوکرینی ها در کوبان واقع در شمال قفقاز. کاترین دوم از ترس تعرض این نیروها به خاک روسیه این نیروها را به منتهی الیه خاک روسیه یعنی قفقاز منتقل نمود تا از مرزهای این کشور در برابر تهاجمات عثمانیها استفاده نماید.

کشور اوکراین در قرن 19 میلاد ی

1906_1905 میلادی

آغاز انقلاب در روسیه. در آن سالها جنبش آزادیخواه اوکراین به هیجان آمده و اجازه استفاده از زبان اوکراینی به مردم این سرزمین داده شد. همچنین به اوکراین اجازه داده می شود تا سازمانهایی را برای خود تاسیس کند.

مارس 1917
سقوط رژیم سلطنتی در روسیه و تشکیل مجلس عالی در اوکراین.

نوامبر 1917 
ظهور بلشویک ها در پترو گراد. در این سال مجلس عالی اوکراین در 9 استان اعلام موجودیت نمود و اقداماتی جهت تاسیس دولت مستقل اوکراین انجام پذیرفت.

22 ژانویه ی 1918
اعلام استقلال اوکراین و موجودیت کشوری به نام اوکراین برای مدتی کوتاه در نقشه جهانی.

29 آوریل 1918
میخائیل گریشوسکی به عنوان رئیس جمهور اوکراین انتخاب گردید. گریشوسکی از اساتید رشته تاریخ در دانشگاه اوکراین بود و کتاب تاریخ 10 جلدی تاریخ اوکراین از آثار وی می باشد. نبود نیروی نظامی، نداشتن تجربه ی کارسیاسی و نداشتن استراتژی لازم برای حکومت از علل سقوط وی در چند ماه آتی بود.

آوریل 1918
تاسیس جمهوری اوکراین غربی و آغاز جنگ میان اوکراین غربی و لهستان. این جمهوری تا سال 1919 دوام داشت.

22 ژانویه ی 1919
اتحاد میان اوکراین غربی و اوکراین.

دسامبر 1919
بلشویک ها سومین اتحاد مردمی در اوکراین را تشکیل دادند.

1920 میلادی:
«سیمون پتلورا» قرارداد اتحاد نیرو های نظامی اوکراین و لهستان علیه بلشویک ها را به امضا رساند. وی یکی از فرماندهان تندرو اوکراین بود که سعی زیادی بر تشکیل دولت مستقل اوکراین داشت ولی سرانجام ر برابر ارتش سرخ تسلیم شد.

نوامبر 1921
آغاز حکومت بلشویک ها در اوکراین.

دسامبر 1922
تشکیل اتحاد جماهیر شوروی به انضمام اوکراین.

1929 میلادی:
آغاز عملیات سرکوب نخبگان و فعالان سیاسی اوکراین از سوی از سوی استالین. در این سال 45 نخبه اوکراینی دستگیر و به سیبری تبعید شدند.

1933-1932 میلادی:

آغاز قحطی در اوکراین و کشته شدن 8 میلیون اوکراینی. بر اساس برخی اسناد افشا شده از سوی سازمان امنیت روسیه این قحطی به دستور استالین به صورت مصنوعی و به دلیل هر چه وایسته نمودن اوکراین به روسیه انجام شد. بسیاری از اسناد و مدارک نشان از این دارد که در این سال محصول زیادی از سوی کشاورزان اوکراین برداشت گردید ولی این محصولات به عمد از سوی روسیه در اختیار مردم اوکراین قرار نگرفت.

1937ـ1936 میلادی:
آغاز موج جدید دستگیری نخبگان سیاسی از سوی روسیه

1938میلادی:
تشکیل جمهوری خود مختار در ناحیه ی کارپات واقع در غرب اوکراین با جمهوری چک و اسلواکی و تاسیس یک اتحادیه نظامی به نام «کارپاتین سیچ» .

15 مارس 1939
آ. ولوسین در ناحیه ی کارپات جمهوری خود مختار کارپات را تاسیس نمود. وی یکی از روشنفکران اوکراین بود که قصد جدائی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل اوکراین مستقل را داشت. این جمهوری خود مختار در پی یک معاهده پنهانی میان آلمان و لهستان تشکیل یافت ولی این بخش مجدداً به اوکراین منضم گردید.

1941-1944 میلادی:

اشغال اوکراین توسط نیروهای نظامی آلمان در اولین روز حمله آلمان به شوروی. کی یف مرکز جمهوری اوکراین توسط هواپیما های آلمانی بمباران شد.

1945 میلادی:
اوکراین به همراه 50 کشور دیگر در فرآیند تشکیل سازمان ملل شرکت نمود. لازم به ذکر است اوکراین در زمان شوروی سابق دارای رأی مستقل در سازمان ملل بود.

1946 میلادی:
توقف فعالیت کلیسای کاتولیک در اوکراین و اعمال فشار علیه رهبران و پیروان این مذهب.

1972 میلادی:
دستگیری تعدادی از افراد آزادیخوه در اوکراین.

1989 میلادی:
تشکیل جنبش آزادیخواه «روخ» در اوکراین. این حزب در حقیقت اولین حزب رسمی در زمان شوروی پس از حزب کمونیست به شمار می آید. این قبیل احزاب در زمان گورباچف در سایر جماهیر شوروی سابق نیز به وجود آمد.

1991 میلادی

استقلال اوکراین و انتخاب لئونید کرافچوک دبیر حزب کمونیست به عنوان رئیس جمهور اوکراین.

1994 میلادی:
شکست کرافچوک در انتخابات ریاست جمهوری و انخاب لئونید کوچما به عنوان رئیس جمهور اوکراین.

دسامبر 1999:
پیروزی کوچما بر پتروسیمننکو رهبر کمونیست های اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور این کشور.

اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 میلادی:
آغاز فرآیند «ذوب یخ» از سوی نیکتا خروشچف و ظهور تحولات تازه در شوروی و به ویژه اوکراین. لازم به ذکر است از آنجائی که خروشچف اوکراینی تبار بود در دوره زمامداری خود امتیازات زیادی را به این جمهوری اعطا نمود که از جمله در دویست و پنجاهمین سالگرد اتحاد اوکراین و روسیه، مالکیت شبه جزیره کریمه را که تا آن زمان در اختیار روسیه بود به جمهوری اوکراین واگذار نمود. این موضوع همیشه مورد اعتراض مقامات روسی، ملی گرایی روسیه و حتی کریمه بوده است.

کشور اوکراین در قرن بیستم

ژانویه ی2000
تشکیل اکثریت پارلمانی طرفدار رئیس جمهور در شورای عالی اوکراین با هدف حمایت از اصلاحات مورد نظر رئیس جمهور.

آوریل 2000

برگزاری همه پرسی قانون اساسی با هدف ایجاد برخی اصلاحات در قانون اساسی اوکراین با هدف افزایش اختیارات رئیس جمهور در برابر شورای عالی اوکراین.

31 مارس 2002
برگزاری دور چهارم انتخابات شورای عالی اوکراین.

کیف در جنگ دوم جهانی

در اولین روزنامه های اعلام جنگ میان شوروی و آلمان نازی شهر کیف از سوی هواپیماهای آلمان نازی بمباران گردید.

این شهر در سال 1941 به تصرف نیرو های آلمانی در آمد و بیش از 195 هزار سکنه این شهر از سوی سربازان نازی قتل عام شده و حدود 2000 کارخانه و مؤسسه این شهر ویران گردید. این شهر در سال 1943 از اشغال نیرو های اشغالگر نازی خارج شد. 

تمام اطلاعات نوشته شده توسط استادی گروپ جهت مطالعه و دانستن بیشتر می باشد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
گروه خدمات دانشجویی Study Group
اطلاعات کاربری
آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 1,493
  • بازدید کلی : 348,422
  • کدهای اختصاصی